Merkonafhankelijkheid

  • door

Merkonafhankelijkheid houdt in dat alle leveranciers en hun producten en diensten in aanmerking komen voor te leveren oplossingen. Natuurlijk raadplegen we bij elke nieuwe offerte niet het hele wereldaanbod maar wordt er gekozen uit een mede door ervaring opgebouwde selectie producten en bijbehorende leveranciers. Deze dynamische lijst komt tot stand door strenge criteria te hanteren en tevens continu te kijken of het gekozene nog wel voldoet of dat er inmiddels betere alternatieven beschikbaar zijn. 

De selectie van een nieuw product kan maanden in beslag nemen. Dit was het geval bij de keuze van een nieuw beveiligingssysteem voor PC’s en servers eind 2017. Al sinds het ontstaan van de firma McAfee leveren wij hun producten. Met name vanwege Groupshield om de mailboxen van Lotus Notes te beveiligen. Maar omdat de ontwikkelingen bij McAfee blijkbaar op een laag pitje stonden en de dreigingen groter werden zijn we gaan kijken naar de rest van het speelveld. 

De firma McAfee is binnen het tijdsbestek van enige jaren meerdere malen overgenomen o.a. door Intel. Een dergelijke situatie is vaak te herkennen aan stilstand bij de productontwikkeling en stuurloosheid bij de R&D afdeling. Elke nieuwe eigenaar heeft namelijk andere toekomstplannen. Met name in het IT-securitydomein, waar de ontwikkelingen snel gaan, is dit funest.

Eerst vindt er een voorselectie uit mogelijke securityleveranciers plaats met criteria als: Leveren zij een topproduct? Voldoet de oplossing aan de behoefte? Is er nog extra functionaliteit beschikbaar? Is er al ervaring met de wereldwijde uitrol? Zijn er tevreden klanten? Bestaat de leverancier nog over 5 jaar? Al deze vragen worden meegewogen in de keuze en leveren een top 3 op waaruit kan worden gekozen. Deze leveranciers moeten aantonen dat zij het beste product hebben. Na diverse demonstraties en tests van o.a. Carbon Black, Palo Alto en Sentinel One is voor deze laatste leverancier gekozen. 

Een producent welke vanwege de constante kwaliteit, al jarenlang boven in de selectielijst staat is Gigabyte. Zij maken moederborden en aanverwante elektronica zoals beeldschermkaarten. Gigabyte is oorspronkelijk Taiwanees maar heeft tegenwoordig ook fabrieken op het Chinese vaste land. Omdat zij meer dan een miljoen moederborden per maand maken kunnen zij zich geen fouten veroorloven en worden de producten grondig getest alvorens de massaproductie wordt gestart. Hetzelfde geldt voor een merk als Asus.

Vroeger was de keuze sterk gelimiteerd door het beperkte assortiment van de Nederlandse distributiekanalen. Er waren distributeurs met maar 1 productcategorie zoals matrixprinters. In die tijd kwamen nagenoeg alle matrixprinters uit Japan met merken als Epson, OKI, NEC, Kyocera en Panasonic en werden deze geleverd door evenzovele distributeurs. Je moest dus wel met meerdere partijen zaken doen om tot enig assortiment te komen. 

Wie kent ze nog: C2000, Bestware, Maxcom, Manudax, LCI, Manorex / Sydec, Anson / Keytech, Soecoma, INDI, Acal Auriema, Compricon ?

Tegenwoordig zijn goederen en diensten wereldwijd in te kopen. Niet alleen bij de lokale distributeur maar zelfs rechtstreeks bij de producent. Daardoor ontstaan er kansen voor nieuwe specialistische distributeurs en verliezen de grote zogenaamde broadliners aan importantie. Zij gaan dit tegen door ook productondersteuning te bieden en zichzelf als de ideale partner voor one-stop-shopping te presenteren. Op dit laatste valt veel af te dingen. Te zien is dat diezelfde distri’s productlijnen zoals domotica eerst sterk promoten en even later hard saneren als de marktpositie afneemt. Iets wat vaker voorkomt is bij ondernemingen met maar een paar procent marge.

Een van de moderne problemen voor distributeurs met een brede productlijn is dat nieuwe producten en diensten in dermate hoog tempo beschikbaar komen dat een actuele assortimentssamenstelling een hele klus wordt. Op het moment dat de contracten getekend zijn is een andere partij al op de markt met een beter aanbod. Vandaar dat grote distri’s zich vastklampen aan grote stabiele marktpartijen zoals Microsoft. Maar het is de vraag of dit voor de eindklant de beste oplossing is. Denk daarbij aan een mammoettanker die links en rechts wordt ingehaald door kleinere bootjes die niet alleen hun eigen koers bepalen maar ook veel beter kunnen reageren op wisselende omstandigheden.

Resumerend
Ons bedrijf kijkt voortdurend naar nieuwe ontwikkelingen en we passen continue selectie toe op bestaande productlijnen. Voldoet het nog wel? Zijn er inmiddels betere alternatieven? Bij de selectie staan de technische specificaties en items zoals betrouwbaarheid en continuïteit voorop. Daarna komt de prijs. En dan gaat het niet altijd om de goedkoopste oplossing maar om de beste prijs prestatie verhouding.