Goede reputatie

Door onze no-nonsene benadering klikt het met een groep klanten al meer dan 30 jaar. En hetgeen we er voor doen is vrij eenvoudig: We leveren topproducten, bieden echte oplossingen en lossen problemen snel op. Gewoon ons werk dus. Een van de sleutels is, naast een hoog kennis- en serviceniveau, dat we altijd op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in ons vakgebied. Daardoor kunnen we onze relaties goed adviseren over nieuwe technieken en softwareprogramma’s waarbij efficiencywinst kan worden behaald, wat op zijn beurt weer besparingen oplevert. Vaak waren we de eerste in ons land met bepaalde zaken, zoals met de software voor de Wet Chemische Afvalstoffen administratie. 

Eigenlijk zouden we hier onze klanten aan het woord moeten laten, maar dan is het geen blog meer maar wordt het een boek.

Afwisseling
Onze klantenkring varieert van particulier tot multinational en bevindt zich in vrijwel alle branches van de samenleving, waaronder gezondheidszorg, makelaardij, groenvoorziening, advocatuur, chemie, transport en handel. Vanwege deze diversiteit gaat het altijd om maatwerk en zeker geen one size fits all strategie. Uitganspunt is niet om bijvoorbeeld zoveel mogelijk telefoonabonnementen te verkopen maar om maatwerk te bieden afhankelijk van de randvoorwaarden. Zo heeft de ene klant een Yeastar telefooncentrale en de andere klant een cloudcentrale voor de telefonie. Gewoon omdat dit per geval beter uitkomt. 

Sommige marketingjongens noemen maatwerk tegenwoordig ook wel ontzorgen. Een term die je overigens niet zomaar kan vertalen naar het Duits, daar de term “entsorgen” ook maffia achtige betekenis kan hebben zoals het laten verdwijnen van een lijk.

Het leuke van maatwerk is dat we per vakgebied steeds de bijbehorende vaktermen leren. Bij de toenmalige keuringsinstituten N.A.K.S. (Siergewassen) en N.A.K.B. (Bomen), tegenwoordig NAK Tuinbouw, leerden we over begrippen als areaal, meristeemcultuur, Elisa tests, over rassen, tussenstammen en onderstammen, over ent-, stek- en oculatiehout. 

Een keurmeester merkte eens op dat wij al vrij snel hun vaktaal gingen spreken terwijl zij nog steeds moeite hadden met het computerjargon. Hoe anders is dit bij de huidige generatie jongeren.

Bij de NAK hebben we destijds de eerste Compaq PC’s geplaatst. Voor insiders: met een Intel 80286 processor. Deze PC’s werden gekoppeld aan een lokaal Novell netwerk en vervolgens werden de diverse vestigingen,  Roelofarendsveen, Den Haag, Zeewolde, Roosendaal, Kesteren en Horst verbonden via modems. Na een grondige informatieanalyse met veel interviews hebben we alle benodigde software geschreven waaronder de eerste digitale versie van het rassenboek.

Klantenbestand
Met zekere regelmaat komen er nieuwe klanten bij zonder dat we noemenswaardige marketinginspanningen doen. Men weet ons blijkbaar te vinden. Door de mix van klanten is ons werk afwisselend en veelzijdig. Soms zijn de opdrachten eenmalig, zoals voor een Noorse rederij waarvoor we een Novell netwerk op een LNG-tanker hebben geïnstalleerd. Maar meestal is een eerste opdracht het begin van een langdurige relatie.

Door onze marktpositie raken we een enkele keer ook klanten kwijt. En dan niet omdat men niet tevreden is. In tegendeel, dit komt omdat ons bedrijf goed past bij ondernemingen die innoveren en groeien. En juist deze club is vaak overnameprooi van grotere organisaties. Meestal heeft de nieuwe moederfirma al een grote IT afdeling waardoor onze inspanningen niet meer relevant zijn. Maar het komt ook voor dat na de overname de buitenlandse hoofdvestiging ons juist de lokale vestiging in Nederland laat ondersteunen.

Sporadisch nemen wij zelf afscheid van onze klanten. Een voorbeeld: We leverden jarenlang onze eigen B-line PC’s met randapparatuur en support aan onderwijsinstellingen. Omdat wij dit blijkbaar tot volle tevredenheid deden kwamen er steeds scholen bij. In de regio’s Dordrecht, Rotterdam en Gorinchem hebben wij zodoende duizenden PC’s geleverd aan deze sector. Dit kwam tot een einde doordat de instellingen fuseerden tot ROC’s en de grotere inkopen via Europese aanbestedingsregels moesten verlopen. En dat heeft niets meer met ons vakgebied te maken. Het hele inkoopproces is in feite verworden tot een aanbestedingsproces zoals bij de aannemerij met allerlei regeltjes, zoals over de maximale geluidsproductie van een laserprinter. Alsof wij hier iets aan kunnen doen. Ook het selectiecriterium: “de goedkoopste aanbieder wint” is vragen om problemen. Kortom, wij doen niet mee met Europese aanbestedingen.

Vertrouwen
Vanwege het grote vertrouwen dat klanten in ons stellen hebben wij voor onze support nog nooit onderhoudscontracten afgesloten. Het adagium is: bij calamiteiten bellen en wij acteren direct. Ook in het weekend indien nodig. De klant heeft rechtstreeks contact met de betreffende technicus. Het is niet nodig om eerst een ticket aan te maken of een formulier in te vullen op onze webpagina.

Voor materiaal waar we afhankelijk zijn van derden zoals bij mission critical HPE servers sluiten we zogenaamde HP Carepacks af. Ondanks de hoge kwaliteit van HPE materiaal komt het af en toe voor dat een harde schijf zich minder goed voelt. Wij krijgen dan een systeemmelding met de mededeling dat het raadzaam is om de disk te vervangen. Met een Carepack wordt er een nieuwe disk binnen 4 uur op het klantadres afgeleverd. Ook houden we sommige onderdelen zelf op voorraad, zodat eventuele storingen snel kunnen worden verholpen en de klant tevreden blijft. Daar gaat het om.